• Czwartek, 12 Grudzień 2019

Jakość jedzenia a depresja

Czy to, co jemy może mieć wpływ na nasze samopoczucie? Nawet, jeśli na tak postawione pytanie udzielamy odpowiedzi twierdzącej, zwykle trudno jest nam uwierzyć, że jakość jedzenia można wiązać z tak poważnymi schorzeniami, jak depresja. Lekarze wcale nie są jednak skłonni do utrzymywania, że mamy do czynienia z powiązaniem absurdalnym. Przeciwnie, zwracają choćby uwagę na powiązania między jelitami a mózgiem podkreślając, że oba organy wpływają znacząco na siebie i na sposób, w jaki funkcjonuje ludzki organizm.

Czy depresję należy wiązać z jedzeniem?

Bardzo często można usłyszeć, że depresja powinna być wiązana z niedoborem określonych związków chemicznych. W tym kontekście w szczególny sposób akcentuje się znaczenie serotoniny podkreślając, że sama walka z depresją często sprowadza się do mniej lub bardziej udanych prób utrzymywania jej na odpowiednim poziomie. Mechanizm depresji można jednak wiązać także ze stanami zapalnymi jelit. Te dla nauki nadal, przynajmniej częściowo, stanowią zagadkę, wiemy jednak, że prowadzi do nich między innymi brak równowagi bakterii w naszych jelitach.

Naukowcy nie koncentrują się jednak wyłącznie na relacjach, w jakich pozostają jelita oraz mózg. Zwracają również uwagę na to, że depresję można wiązać z otyłością. Osoby, które nie są w stanie poradzić sobie z nadwagą, przeważnie są przygnębione. Nadwaga zaś często jest konsekwencją przyjmowania jedzenia niskiej jakości, taniego, wysoko przetworzonego i ubogiego w substancje wywierające korzystny wpływ na organizm. Jest to kolejny argument przemawiający za tym, aby wiązać depresję z jakością jedzenia.

Co jeść, by ułatwić leczenie depresji?

Odpowiednia diera może przyczynić się do tego, że problem depresji stanie się łatwiejszy do oswojenia. Należy jednak pamiętać o tym, że leczenie tej choroby nie może ograniczać się do modyfikowania jadłospisu. Podstawą są tu odpowiednie medykamenty przyjmowane pod kontrolą lekarza i w dawkach przez niego zalecanych. Zmiana diety ma charakter pomocniczy, może jednak przynieść znakomite rezultaty.

Listę produktów, po które warto sięgać, otwierają zielone warzywa liściaste. Tym, co sprawia, że budzą tak dużo emocji wśród naukowców może być choćby to, że są one bogate w magnez. Składnik ten jest nieoceniony, jeśli zależy nam na równowadze w naszym układzie nerwowym. Są przy tym smaczne i zdrowe.

Na liście produktów, które poprawią nam nastrój, obecne są także orzechy. Większość osób zachwyca się ich smakiem, warto jednak pamiętać, że organizm z wdzięcznością przyjmuje także wchodzące w ich skład kwasy omega-3, wspomniany już magnez, a także potas. Jeśli chcemy poczuć się lepiej, w naszej diecie powinno być też obecne kakao. To prawda, jest ono kaloryczne, zawarte w nim aminokwasy pomagają jednak w produkowaniu serotoniny – neuroprzekaźnika szczęścia, który dodaje wiary w siebie i poprawia humor. Warto też częściej niż zazwyczaj sięgać bogate w aminokwasy jajka. Są smaczne, a jednocześnie mają korzystny wpływ na nasz układ nerwowy.