• Czwartek, 12 Grudzień 2019

Jak szybko zasnąć? Poznaj 9 skutecznych sposobów

Cierpisz z powodu bezsenności? Nie możesz zasnąć i wielokrotnie budzisz się podczas snu? Bezsenność jest problemem wielu Polaków, którzy z jej powodów są poddenerwowani, ciągle przemęczeni i mniej wydajni w pracy. Przedstawiamy więc skuteczne sposoby na to, jak szybko zasnąć. Wprowadź je w życie, a jakość Twojego życia natychmiast wzrośnie.

Zostaw zmartwienia za sobą 

Kiedy kładziesz się spać, nie myśl już o tym, co będziesz miał do zrobienia kolejnego dnia. Nie zastanawiaj się, co mogłeś dzisiaj zrobić lepiej, gdzie popełniłeś błędy, ośmieszyłeś się, czy kogoś rozczarowałeś. Powiedz lepiej sobie, że zastanowisz się nad tym wszystkim kolejnego dnia, a teraz jest czas na sen. Przerwanie myślenia nie jest jednak takie łatwe, jak mogłoby się wydawać. Dlatego warto wybrać sobie jedno słowo i tylko na nim się skoncentrować. Najlepiej, aby była to pozytywna afirmacja – np. „jestem w porządku”, „kocham siebie” czy „jest mi dobrze”. 

Zaparz sobie ziołową herbatę 

Jeśli zastanawiasz się jak szybko zasnąć, wprowadź każdego wieczora rytuał picia ziołowej herbaty. Może być to na przykład napraw z melisy, która wykazuje lekkie działanie uspokajające. Pij bardzo powoli, małymi łyczkami. 

Inhalacja olejkiem eterycznym 

Problem bezsenności pomagają również rozwiązać inhalacje na bazie gorącej wody z dodatkiem kilku kropel olejku eterycznego, np. z miętowy, pomarańczowy, różany czy lawendowy. Gorącą wodę z olejkiem eterycznym przelej do naczynia, nachyl się nad nim i przykryj głowę ręcznikiem. Inhalacja powinna trwać kilkanaście minut. 

Wieczorna dawka ruchu 

Skutecznym sposobem na bezsenność może być również sport. Warto tuż przed snem chwilę się poruszać. Może być to zwykła gimnastyka czy joga, a także wieczorny spacer, bieganie czy nordic walking.  

Otwórz okno do spania 

Jakość snu może niespodziewanie się poprawić, jeżeli zaczniesz spać z otwartym oknem. Twój organizm będzie wtedy lepiej dotleniony, a Tobie nie będzie zbyt ciepło. W sezonie grzewczym unikaj dogrzewania pomieszczenia przez całą noc do wysokiej temperatury. Dzięki temu szybciej zaśniesz. 

Pamiętaj o nawadnianiu organizmu 

Bezsenność może być również spowodowana odwodnieniem organizmu. W związku z tym nie zapominaj o tym, aby każdego dnia pić co najmniej 2 litry wody. 

Posłuchaj muzyki relaksacyjnej 

Jednym z głównych powodów bezsenności jest nagromadzony w ciągu dnia stres. Dlatego warto przed pójściem spać posłuchać relaksacyjnych dźwiękowych – np. strumyka, ptaków czy morskich fal. 

Medytacja lub modlitwa przed snem 

Dobry sen ułatwi ponadto wieczorna medytacja lub modlitwa. Dzięki tego typu praktykom zdołasz się wyciszyć, zredukujesz stres i nabierzesz dystansu do rzeczywistości. Warto również oddać swoje problemy sile wyższej, niezależnie od tego, w jaki sposób ją rozumiesz.

Porozmawiaj z bliską osobą 

Bezsenność może wynikać z nierozwiązanych problemów, które nosisz w ciągu dnia, a nocą nie jesteś w stanie się od nich odciąć. Często wystarczy nawet jedna rozmowa z przyjacielem, aby nagle spojrzeć na problem niby nie do rozwiązania z zupełnie innej perspektywy.