Bezsenność - jak ją wyleczyć?

Bezsenność bardzo często nie jest chorobą, lecz jej objawem. Leczenie bezsenności w początkowej fazie polega na zidentyfikowaniu przyczyn. W farmakoterapii bezsenności stosuje się nie zawsze tylko leki nasenne, lecz także te działaniu uspokajającym, które zawierają melatoninę. Jak wyleczyć bezsenność i jakie leki stosować?

Trudności z przespaniem całej nocy dopadają coraz większą ilość osób. Brak właściwego odpoczynku i regeneracji dla organizmu może skończyć się przykrymi dolegliwościami. Bezsenności doświadczają nie tylko starsze osoby, lecz coraz częściej także młodzi, aktywni zawodowo ludzie, którzy ze względu na stres oraz ciągłe pobudzenie nie potrafią właściwie odpoczywać. 

Skąd się biorą kłopoty ze snem?

Problemy ze snem pojawiają się zazwyczaj w momencie trudnych sytuacji życiowych, które obniżają komfort, wywołując napięcia oraz stres. Bezsenność nierzadko jest objawem wielu chorób, które powiązane są z zaburzeniami somatycznymi. Najczęściej jednak brak snu jest przyczyną stanów nerwicowych oraz depresyjnych. Przedłużający się stres oraz wyczerpujący tryb życia sprawia, że organizm popada w inne dysfunkcje przeradzające się w choroby np. wrzodową żołądka czy nadciśnienie tętnicze. 

Do najczęściej wymienianych czynników wpływających na jakość snu jest:

  • Nadmiar pracy oraz liczne sprawy zawodowe
  • Wewnętrzne zmartwienia oraz sytuacje stresowe
  • Ciężkostrawne oraz tłuste posiłki spożywane w ciagu dnia oraz na kolację
  • Mocna kawa, nadużywanie alkoholu oraz innych używek
  • Schorzenia oraz niezdiagnozowane choroby wynikające z bezsenności 

Według specjalistów wyeliminowanie głównego czynnika powodującego bezsenność jest w stanie zredukować problemy z niedoborem snu. W przypadku dalszych kłopotów należy zaczerpnąć profesjonalnej porady w leczeniu zaburzeń snu i skonsultować się z lekarzem. U zdrowych osób najczęściej mechanizm zasypiania uruchamiają wieczorne rytuały jak higiena całego ciała, ścielenie łóżka oraz gaszenie światła. 

Naturalne sposoby na usypianie 

Istnieją różnorodne sposoby na to aby uspokoić organizm i przygotować go do snu. Jedną z najważniejszych jest higiena snu, która obejmuje szereg wieczornych rytuałów, które zazwyczaj pomagają wyciszyć się. Właściwa higiena snu oznacza zapewnienie odpowiednich warunków w sypialni, które pozwolą się odprężyć i ułatwić produkcję melatoniny, hormonu odpowiedzialnego za wejście organizmu w fazę snu. Podstawowe elementy higieny snu to: 

  • Odpowiednie wywietrzenie pomieszczenia przed udaniem się na spoczynek
  • Unikanie ostrych oraz rażących barw w sypialni
  • Spożycie lekkostrawnego posiłku
  • Wyłączenie telefonu komórkowego lub pozostawienie go w miejscu niedostępnym dla oczu
  • Wyeliminowanie urządzeń elektronicznych z sypialni bądź umieszczenie ich w miejscach znajdujących się jak najdalej od łóżka
  • Usunięcie wszelkich źródeł światła naturalnego